Nieuws  
 

Meer dan de helft van de mensen denkt dat humor cruciaal is bij het maken van een goede eerste indruk tijdens een zakelijke bijeenkomst. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek door YouGov in opdracht van Crowne Plaza® Hotel & Resorts. Uit de opiniepeiling blijkt dat 51% van de Nederlandse volwassenen humor bijna net zo belangrijk vindt als een verzorgd uiterlijk (54%) en belangrijker dan intelligentie (35%), vertrouwen (21%) of een stevige handdruk (29%).

De resultaten van het onderzoek werden voorgelegd aan Marc Lammers, de innovatieve hockey- coach die tegenwoordig vaak door de zakenwereld gevraagd wordt als motiverende en inspirerende spreker. Hij zegt: “Dit onderzoek is uitgevoerd om te weten te komen wat men denkt over hoe men een positieve eerste indruk achterlaat in het zakenleven. Wat men misschien niet zou verwachten is dat ‘humor’ beter scoort dan vertrouwen of intelligentie.” Lammers vervolgt: “Mensen die lachen maken meer endorfine aan. Dit zorgt voor meer energie. Zorg er ook voor dat er humor is. Er mag gelachen worden bij een eerste kennismaking. Toon energie en plezier.”

Goed professioneel profiel

Nu social media een grotere rol speelt dan vroeger, geeft meer dan een derde aan dat een goed professioneel profiel heel belangrijk is bij het maken van een succesvolle eerste indruk. Aan de andere kant zorgen een onverzorgd uiterlijk en het geen oogcontact maken voor een negatieve eerste indruk bij collega’s en klanten. Voor de eerste communicatie met een nieuw contactpersoon, scoort e-mailen iets hoger dan telefoneren. 79% van de ondervraagden verkiest deze methode boven de meer traditionele manier van communiceren (78%).

Persoonlijke ontmoeting

Drie kwart van de ondervraagden was het er mee eens dat een persoonlijke ontmoeting de beste manier is om succesvol zaken te doen. “In topsport blijkt dat persoonlijke coaching veel meer waarde heeft dan schriftelijk of telefonisch contact. Spelers willen aandacht. Alles wat aandacht krijgt groeit. Communiceren via telefoon of e-mail is veel minder effectief en geeft geen voldoening en erkenning” voegt Lammers toe.

Focus op een goede voorbereiding

Verrassend is ook dat, bij het maken van een succesvolle eerste indruk, een derde van de Nederlanders helemaal niets doet om zich voor te bereiden voor de zakelijke bijeenkomst in kwestie. “Focus niet te veel op het resultaat maar focus op de voorbereiding, uw eerste indruk, verzorgd uitzien, kleding keuze, uitstraling, humor, goede manieren, oogcontact, manier van communiceren, positiviteit en inlevingsvermogen. Daar hebt u 100% invloed op” adviseert Marc Lammers.

Bron: Crowne Plaza

Plaats op:
Datum: 16 september 2015
Gerelateerde artikelen  
03-07-2018 Nieuws Naam ZZP’er belangrijker dan bedrijfsnaam
28-07-2008 Nieuws Een goede eerste indruk - vijf tips
02-08-2008 Nieuws Zakendoen gebeurt vooral tijdens bedrijfsevenementen
08-08-2007 Nieuws Tien tips voor succesvolle onderhandelingen
01-05-2017 Nieuws Online identiteit doorslaggevend bij ZZP opdrachten
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,7 seconden.