Nieuws  
 

Bijeenkomsten zijn succesvoller als deelnemers een rol hebben en sprekers en publiek daadwerkelijk met elkaar verbonden zijn. Dat is de overtuiging van Gert-Jan Jansen en daarom introduceert hij, naar voorbeeld van ‘de rode knop' in het productieproces van Toyota, de rode knop bij bijeenkomsten. "Het publiek in de zaal is eigenlijk ook een van de sprekers. Daar moet je tijd voor inruimen!"; zegt hij.
 
Uit de managementliteratuur en uit vele wetenschappelijke onderzoeken komt de laatste jaren steeds duidelijker naar voren dat succesvolle organisaties veel nadruk leggen op het betrekken van de eigen medewerkers bij het realiseren van de resultaten van de organisatie. Begrippen in dit kader zijn lean management, engagement, crowd sourcing.

 


Toyota heeft al vroeg ingezien dat dit principe leidt tot een kwalitatief beter product, tevreden medewerkers en tevreden klanten. Zij vertaalden dit in de jaren tachtig o.a. in ‘de rode knop'. Overal in de fabrieken van Toyota staan deze knoppen. Zodra een medewerker vindt dat iets in de productie niet ten goede komt aan Toyota of aan de klant, mag hij of zij zonder aanziens des persoons op de rode knop drukken. Dan wordt het volledige productieproces stop gezet en wordt op initiatief van die ene medewerker bekeken of een verbetering doorgevoerd kan worden. De rode knop is naar het voorbeeld van Toyota, bij meerdere organisaties met succes ingevoerd.
 
20 Jaar ervaring als gespreksleider heeft Gert-Jan overtuigd dat dit principe ook werkt tijdens bijeenkomsten. Hiervoor heeft Gert-Jan ‘de rode knop' vertaald naar ‘het rode fluitje'. Iedere deelnemer ontvangt bij de start van een sessie een rood fluitje. Door te fluiten kan een deelnemer haar/zijn stem laten horen. Na een fluitsignaal legt Gert-Jan de sessie stil. Hij zal die persoon vragen wat de reden is van het fluitsignaal en wat er anders, beter of duidelijker kan. De rode fluit helpt om het rendement van sessies te verhogen.
 
Gert-Jan Jansen is al jaren bezig met het verhogen van betrokkenheid van deelnemers van sessies. Hij heeft meerdere instrumenten ontwikkeld die bijdragen aan het verhogen van het sessierendement, want; sessierendement = openheid stimuleren X focus op sessiedoel!

Ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubileum is ook de website van Gert-Jan -Gespreksleider.nl - in een geheel nieuw jasje gestoken.

Plaats op:
Datum: 27 september 2012
Gerelateerde artikelen  
20-11-2008 Nieuws Gert-Jan Jansen presenteert nieuwe website
02-06-2017 Video Gert-Jan van den Nieuwenhoff over nieuwe congrescentrum van Ahoy
05-07-2019 Nieuws Grijp de aandacht bij de ontvangst
21-04-2017 Nieuws 35 congresorganisatoren aanwezig bij symposium Amersfoort
21-11-2018 Nieuws CLC-VECTA zet ondernemers 'in the picture' op Dag van de Ondernemer
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 3,59 seconden.