Nieuws  

Invoering van een gedegen MICE of SMM beleid leidt o.a. tot kostenbesparingen, een sterkere onderhandelingspositie, betere (annulerings)voorwaarden, het terugbrengen van het aantal leveranciers en efficiencyverbeteringen.

Nederlandse bedrijven die regelmatig meetings en events organiseren, kunnen nog veel verbeteren met betrekking tot hun MICE (Meetings, Incentives, Conferenties/congressen en Exhibitions/events) beleid. Meer dan de helft heeft geen specifieke richtlijnen opgesteld voor het organiseren en betalen van meetings en events. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is in opdracht van AirPlus International, een mondiale aanbieder van oplossingen voor de betaling en evaluatie van zakenreizen en van meetings en events, om een beter inzicht te krijgen in het MICE beleid van Nederlandse bedrijven.

Binnen veel bedrijven liggen rollen en verantwoordelijkheden m.b.t. MICE behoorlijk versnipperd in de organisatie, waardoor een onoverzichtelijke situatie ontstaat. Wel is er een groeiende tendens zichtbaar dat de inkoopafdeling een grotere rol gaat spelen in meetings en events. Een centraal (boekings)beleid binnen de organisatie kan uitkomst bieden, want het levert volgens de respondenten vele voordelen op. Denk daarbij aan tijdbesparing, vereenvoudiging van het administratieve proces, inzicht in de totale uitgaven, effectievere onderhandelingspositie met leveranciers door gedetailleerd inzicht in de kosten, betere managementinformatie en professionalisering door samenwerking met gespecialiseerde en ervaren travel en meeting consultants.

Ook komt naar voren dat bijna de helft van de organisaties uitgaven niet analyseert of slechts onderdelen uit het proces, wat ook ruimte voor ontwikkeling biedt.

De onderzoeksresultaten zijn door dr. Angelique Lombarts en Ingrid Rip verwerkt in een white paper, Strategisch Meeting Management. Voor de totstandkoming van dit white paper zijn nationale en internationale rapporten en data over de MICE industrie bestudeerd, 79 telefonische enquêtes gehouden door een onafhankelijk onderzoeksbureau met verantwoordelijken voor MICE binnen grote Nederlandse organisaties, aangevuld met een aantal diepte-interviews die door de auteurs zijn afgenomen.

Angelique Lombarts, auteur van het white paper, licht toe: "Waar bij veel organisaties travel management inmiddels aardig is ingeburgerd, moet MICE management nog zijn weg vinden. Terwijl iedereen zo langzamerhand wel overtuigd is van de voordelen. De financiële crisis biedt kansen om een MICE beleid op te zetten. Maar ook zonder crisis wordt een meer beleidsmatige aansturing van de MICE activiteiten onontkoombaar vanwege het strategische belang van meetings en events."

Lian Wolfs, directeur Benelux bij AirPlus: "De afhandeling van een meeting of event brengt vaak veel facturen en documenten met zich mee, waardoor het een tijdrovende bezigheid is. Daarnaast is het een complex proces om uit de veelvoud van informatie bruikbare gegevens te filteren. Om meer transparantie en inzicht in de kosten van meetings en events te creëren, en tijdrovende administratieve handelingen te voorkomen, biedt AirPlus als oplossing de Meeting Card. Deze centrale betalingsaccount kan als tool dienen om de in de onderzoeksresultaten gesignaleerde ‘winsten' te realiseren."


Het volledige white paper is te downloaden via: www.airplus.com  

Plaats op:
Datum: 5 september 2012
Bron: Airplus.com
Gerelateerde artikelen  
16-01-2013 Nieuws Succes AirPlus 'Meeting Card' doet sales team uitbreiden
08-05-2012 Nieuws Primeur Accor Hotels Nederland en AirPlus Meeting Card
24-10-2011 Nieuws Meetings optimaal afrekenen en gedetailleerd evalueren
20-08-2009 Nieuws BCD Travel brengt white paper 'One size fits all?'
30-03-2010 Nieuws AirPlus Green Reports berekenen eenvoudig CO2-uitstoot
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,72 seconden.