Nieuws  
 

In 2009 en 2010 staan tien topmusea en de vier grootste steden van Nederland in het teken van het evenement ‘Holland Art Cities’. Tijdens dit evenement concentreren de musea en steden hun programmering rond verschillende thema’s die elkaar opvolgen in de tijd. De (her)openingen van de Hermitage Amsterdam, het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam geven het evenement extra cachet. “Holland Art Cities levert de hoogste concentratie kunst- en cultuuractiviteiten per vierkante kilometer ter wereld op. Het is een ware kunst- en cultuurexplosie”, aldus Bernard Wientjes, voorzitter van de Stichting International Events Holland die het evenement coördineert. De Stichting verwacht met het evenement 200.000 extra buitenlandse bezoekers naar Nederland te trekken.

Op basis van het programma Cultuur en Economie opgesteld door het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap is het project Holland Art Cities ontwikkeld. “Ik ben erg tevreden dat het de heer Wientjes is gelukt om de vier grote steden en de musea op één lijn te krijgen en dat nu gezamenlijk het Nederlands museale aanbod internationaal gepromoot gaat worden. Dit gaat Nederland in 2009 en 2010 veel extra toeristen opleveren”, aldus staatssecretaris Frank Heemskerk van het ministerie van Economische Zaken.
 
Thema’s
Holland Art Cities omvat de thema’s Internationale invloeden, Jong, hedendaagse kunst en design en Hollandse meesters. Over de inhoud van een vierde thema beslist de Stichting binnenkort. Rond de thema’s ontwikkelen de steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht een uitgebreid cultureel en toeristisch programma. Wientjes: “Een bezoek aan Holland Art Cities is een must voor iedereen die van kunst en schoonheid houdt en zich wil verdiepen in of wil genieten van een of meer van de aangeboden thema’s”.

Deelnemende partijen
Tien topmusea nemen deel aan het kernprogramma van Holland Art Cities. In Amsterdam zijn dit het Van Gogh Museum, Hermitage Amsterdam, Rijksmuseum en het Stedelijk Museum; in Den Haag zijn dit het Gemeentemuseum en museum het Mauritshuis; in Utrecht participeren Museum Catharijneconvent en het Centraal Museum en in Rotterdam Museum Boijmans van Beuningen en de Kunsthal. Namens de betrokken steden zijn het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing, Rotterdam Marketing en Utrecht Toerisme & Recreatie betrokken.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de (inter)nationale marketing.

Plaats op:
Datum: 12 oktober 2007
Bron: Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC)
Gerelateerde artikelen  
10-11-2008 Nieuws Heemskerk geeft startsein Holland Art Cities
30-12-2010 Nieuws Bijna 50 miljoen extra dankzij kunst en cultuur
15-08-2011 Nieuws Toptentoonstellingen Holland Art Cities leveren ruim 1 miljard aan bestedingen …
15-03-2009 Nieuws NBTC gaat preferred partnership aan met Accor
07-09-2009 Nieuws Floriade 2012 dragend element in evenementjaar Holland Naturally
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,92 seconden.