Nieuws  
 

Uit onderzoek van Amadeus onder passagiers naar hun ervaringen en frustraties  blijkt dat reizigers zo min mogelijk stress op de luchthaven het belangrijkst vinden van het reisproces. 72 procent van de respondenten geeft aan dat het proces van inchecken tot het aan boord gaan op dit moment inefficiënt is. 69 procent van de reizigers wil betere beveiligingsprocessen. Passagiers verwachten ook dat luchthavens de lokale cultuur weerspiegelen en de bestemming en vlucht onderdeel van hun totale reiservaring maakt (81 procent).

Amadeus heeft mede n.a.v. dit onderzoek een aantal nieuwe bedrijfsmodellen vastgesteld voor de nabije toekomst tot 2025. Volgens Amadeus is het opnieuw uitvinden van wat zij het luchthavenecosysteem noemt, onder andere belangrijk vanwege de veranderende eisen van reizigers, nieuwe technologieën en de zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen. In de studie ‘Reinventing the Airport Ecosystem' komen de volgende modellen naar voren:

Mini-city

De luchthaven is een zelfvoorzienende entiteit, die unieke detailhandel, entertainment, restaurants, werkplekken en accommodatie aanbiedt. Dit is het concept dat Schiphol nastreeft. De Mini-city zou zelfs het eigen voedsel kunnen verbouwen en de voor de bedrijfsactiviteiten benodigde energie kunnen genereren.

City extension

Het vliegveld is nauw geïntegreerd met de lokale gemeente en zal daardoor een afspiegeling zijn van de lokale cultuur, geschiedenis en keuken.

The shopping mall

Winkel-, ontspannings- en entertainmentfaciliteiten op de luchthaven staan op gelijke voet met of zijn zelfs beter dan die in steden. De faciliteiten zijn niet alleen bedoeld voor passagiers, maar ook beschikbaar voor niet-vliegende consumenten. 15 procent van de ondervraagde reizigers denkt dat dit model in 2025 zou overheersen.

The walkway

In dit scenario worden veel van de huidige luchthavenprocessen op afstand uitgevoerd door de passagier, thuis of in een aparte ‘virtuele' terminal.

Busstation

Aan de goedkope kant van het spectrum ligt het busstationmodel, een no-nonsense sfeer waar snelheid en efficiëntie voorop staan.

Technologie is een belangrijk hulpmiddel voor de verbetering van de reiservaring. 63 procent wil met behulp van mobiele telefoons als identificatiemiddel sneller de incheck-, beveiligings- en instapprocedures doorlopen. 59 procent vindt dat frequent flyer-kaarten dienst moeten doen als instapkaarten. 57 procent ziet voordelen in het gebruik daarvan als permanente elektronische bagagelabels en 48 procent meent dat de lidmaatschapskaarten moeten worden gebruikt om alle luchthavenprocessen inclusief bagageafgifte te automatiseren.

Sociale media worden gezien als een essentieel instrument voor de real-time uitwisseling van ideeën, informatie en feedback met reizigers op de luchthaven. Consumenten willen dat hun ideeën voor verbetering gehoord worden via deze platformen (69 procent), belangrijke informatie ontvangen (66 procent), real-time feedback geven (53 procent) en worden beloond als frequente reizigers/shoppers (51 procent).

 

Plaats op:
Datum: 14 juni 2012
Gerelateerde artikelen  
11-10-2018 Nieuws IATA onderzoek: Passagiers willen informatie, controle en privacy
24-09-2013 Nieuws Veiligheid prioriteit zakenreiziger
08-05-2012 Nieuws Record aantal reizigers op Nederlandse luchthavens in 2011
14-04-2011 Nieuws Zakenreiziger leest, slaapt en pakt een filmpje
08-01-2013 Nieuws Record aantal reizigers op Schiphol in 2012
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,64 seconden.