Nieuws  
 

Onlangs vond de 2e editie plaats van het Rotterdam Associatie Symposium. In totaal kwamen 20 organisatoren uit de wetenschappelijke (medische) sector en de verenigingsbranche bijeen om in een open setting kennis uit te wisselen over alle facetten die komen kijken bij het organiseren en binnenhalen van nationale en internationale congressen in Rotterdam. Met name de programma-invulling bestaande uit  presentaties van prominente sprekers, waaronder prof. dr. H.A.P. Pols van de Raad van Bestuur van het Erasmus MC,  een inspirerende ‘tafellaken workshop' en een informele netwerklunch werden hoog gewaardeerd door de deelnemers. Rotterdam Marketing heeft de intentie om het symposium jaarlijks terug te laten keren om hiermee blijvend te voorzien in een goede informatievoorziening voor deze specifieke markt.

Geslaagd platform ter bevordering van kennisdeling
Het Rotterdam Associatie Symposium is een aanvulling op een reeks van activiteiten en studiedagen die Rotterdam Marketing een aantal keer per jaar organiseert. Tijdens dergelijke dagen krijgen organisatoren van zakelijke evenementen de kans om kennis te maken met Rotterdam als congres- en evenementenstad. "Voor de wetenschappelijke sector en de verenigingsbranche is er echter nog behoefte aan een goed platform voor het uitwisselen en samenbrengen van kennis, ervaring en informatie", zegt Joyce Wittelaar, accountmanager Congressen (Associaties) Rotterdam Marketing. "Vanuit de markt zien wij kansen om nog meer tot samenwerking en afstemming te komen tussen de diverse partijen. Het Rotterdam Associatie Symposium blijkt ook nu weer een ideale tool om bepaalde vraagstukken te behandelen en in deze behoefte te voorzien. Reden temeer voor Rotterdam Marketing om het symposium jaarlijks op de agenda te zetten".

Interactieve benadering maakt creatief
Bij het organiseren van een congres komt heel wat kijken. In het symposium ligt enerzijds de nadruk op de praktische invulling. Wat kun je zelf doen en wat besteed je uit. Hoe ga je om met planningen en begrotingen, locatiekeuze en sociale programma's, promotie en logistiek. Anderzijds wordt er gekeken naar de meerwaarde om een congres naar Rotterdam te halen en worden er tips gegeven over hoe je een bidprocedure doorloopt. "Het voornaamste doel is om mensen te verbinden die allemaal ervaring hebben in deze markt. In ervaringen zitten veelal lessen waaruit men voordeel en inspiratie kan halen, vertelt Erik Peekel, die tevens de rol van dagvoorzitter vertolkte. "Aan de hand van tips en praktijkvoorbeelden komt het denkproces en de discussie op gang".

Handige tips en actuele thema's
Voor elk Rotterdam Associatiesymposium nodigt Rotterdam Marketing gerenommeerde gastsprekers uit die de deelnemers ieder vanuit hun eigen discipline en ervaring van handige tips en trucs voorziet om van ieder congres een succes te maken. Professor dr. H.A.P. Pols, verbonden aan het Erasmus Medisch Centrum benadrukte het belang van kennisdeling. "Het Erasmus leeft van internationale contacten. We vinden het bijzonder belangrijk om ons zowel nationaal als internationaal op de kaart te zetten. Rotterdam is een kennisstad bij uitstek en mag zich als zodanig profileren".
Dat beaamt ook dhr. Jan Roelof Polling, voorzitter International Orthoptic Congress 2016 en eveneens verbonden aan het Erasmus Medisch Centrum. Hij maakte zich vorig jaar samen met Rotterdam Marketing, Congrex Holland, het NBTC en de Nederlandse Vereniging van Orthopodisten (NVvO) sterk voor het binnenhalen van het International Orthoptic Congress. Dit congres vindt in 2016 plaats in Concert- en congresgebouw de Doelen in Rotterdam.

Social media bij congressen
Ondernemer Gerrit Heijkoop sneed nog een actueel onderwerp aan: ‘de inzet van social media bij congressen', met als hamvraag ‘hoe zinvol is dit?'  In zijn presentatie benadrukt hij het belang van netwerken binnen verenigingen. Heijkoop: "Mijn algemene uitgangspunt is dat online netwerken altijd ondersteunend zijn aan offline contacten. Ieder congres vormt een nieuwe kans om contacten uit je (online) netwerk aan te halen". De kracht van social media zit met name in de snelheid van informatie uitwisselen en het warm houden van contacten tot de volgende bijeenkomsten. Toch schuilt hier tevens ‘het gevaar'. Zo dienen sprekers altijd alert te zijn bij het geven van presentaties. "Reacties zijn immers direct te lezen op Twitter". 

Plaats op:
Datum: 25 april 2012
Gerelateerde artikelen  
08-04-2011 Nieuws Rotterdam Associatie Symposium schot in de roos
15-06-2011 Nieuws Rotterdam haalt 600 internationale specialisten chronische darmziekten naar …
23-09-2011 Nieuws Rotterdam opnieuw succesvol in binnenhalen internationaal congres
10-10-2009 Nieuws Studiedag " Zakelijk Vermakelijk" van Rotterdam Marketing groot succes!
29-04-2011 Nieuws Meer beleving en interactie tijdens de Rotterdamse Studiedagen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,65 seconden.