Nieuws  

Een uitspraak die impliceert dat degene die hem uitspreekt de wijsheid in pacht heeft. Maar die wijsheid blijkt bij 'de crowd' te zitten, oftewel samen weet je meer dan alleen en door die kennis bij elkaar te brengen wordt je allemaal beter. En dat is nou precies wat de initiatoren van het seminar 'Social media voor congressen: zo doe je dat!' afgelopen maandag in Seats2meet in Maarssen wilden aantonen.

Rondom de lancering van hun 'handboek social media voor congressen' (dat voor het eerst in print verscheen) organiseerden Lykle de Vries, Ronald Mulder en Irene Wiering van De Ondernemers (onder andere de uitvinders van Twitterfountain) een seminar over social media, specifiek gericht op congressen.

Onder organisatoren van congressen, meetings en evenementen blijkt een groot verschil te zitten in kennisniveau over hoe social media toe te passen voor, tijdens en na hun events. Waar de een al veelvuldig en zeer effectief gebruik maakt van social media, staat de ander nog maar net in de startblokken om de basis onder de knie te krijgen.

Handboek
Dat verschil hadden De Ondernemers al vroeg in de gaten, wat hen er toe bracht om hun eigen kennis en ervaringen te bundelen in een online handboek. Nu, met de hulp van vele professionals die hun kennis en tips deelden, is er dan het fraai en origineel vormgegeven, officiële 'handboek' in print verschenen. 130 pagina's vol met uitleg, handige tips en nuttige verwijzingen die je als een soort spoorboekje voor de congresorganisator kan zien op hun ontdekkingstocht om social media in te gaan zetten bij hun bijeenkomsten. 
Lykle de Vries, een van de auteurs van het boek, na afloop van de presentatie: "We zijn blij met deze eerste versie van het handboek, maar beseffen ons ook dat social media zich enorm snel ontwikkelt. Dat betekent nieuwe mogelijkheden, tools en toepassingen. We nodigen alle lezers dan ook van harte uit om hun feedback en tips met ons te blijven delen. Iedereen die het boek aanschaft krijgt ook een jaar lang automatische online updates erbij. Zo blijven we actueel."

Boeiend seminar
Nieuwsgierige congresorganisatoren en -bureaus waren naar Maarssen gekomen voor het seminar, dat prikkelende en informatieve plenaire inleidingen kende met 'Je congres is niet meer van jou' (Ronald Mulder, De Ondernemers), 'Waarom congresorganisaties over vijf jaar niet meer bestaan' ( Vincent Ariëns, Seats2meet) en de social media case voor TEDx Amsterdam (Oliver de Leeuw, TEDx Amsterdam). Dagvoorzitter Erik Peekel nuanceerde de toch wel prikkelende uitspraken van de sprekers en zocht verdieping waar nodig.
Discussies over het wel of niet afleiden door een Twitterfountain, sprekers die moeten kunnen schakelen op de twitterfeedback die ze tijdens hun sessie krijgen en de smartphonedichtheid van je publiek (in dit gezelschap ontbeerde ca. 7% de toegang tot mobiel internet) maakten van het plenaire gedeelte al een geanimeerde sessie.

 
foto's: Lykle de Vries

Daarna was het aan een tiental experts om samen met de deelnemers over uiteenlopende sociale media onderwerpen in gesprek en discussie te gaan. Er werd actief kennis gedeeld, best practices en tips uitgewisseld en social media toepassingen besproken. Zo werd er gesproken over het toepassen van social media bij bezoekerswerving, presentaties en het activeren van de deelnemers. Maar ook de rol van de dagvoorzitter en het betrekken van de 'buitenzaal' (het publiek op afstand) kwamen aan bod, evenals hoe social media je kan helpen een betere eventmanager te worden en hoe je de effecten op je congres inzichtelijk kan maken.

Via een actieve twitterfeed (hashtag #smvc) deed de Tweetredacteur verslag van de sessies. Check #smvc zeker nog even, er zitten vele handige tips en verwijzingen tussen de tweets.
Ook is er een mooie bloemlezing in 'beeld en tweets' gemaakt, zeker de moeite om terug te lezen.
Van de plenaire sessies zijn er live mindmaps gemaakt, die je op de http://deondernemers.nl/ kan bekijken.

Boek bestellen
Het 'Handboek social media voor congressen' is vanaf nu ook online te bestellen (prijs € 24,95) bij Gras Uitgevers.

©Redactie CongresWereld

 
Tips
Ben je nieuwsgierig naar visies op de toekomst van sociale media en de maatschappij, of wil je zelf effectief aan de slag met twitter, LinkedIn en facebook, dan zijn onderstaande boeken wellicht nog aanraders voor je:
Society 3.0 - Ronald van den Hoff (€ 15,00 als paperback of gratis of via 'pay-with-a-tweet' op diverse manieren online te downloaden).
Kijk voor alle info op
http://www.society30.com/
Zakelijk twitteren voor beginners - Carlijn Postma (€ 11,95 als paperback en € 8,99 als e-book)
De kleine dummies voor Google, Twitter, LinkedIn en Facebook - Raymond Janssen en Brad Hill (€ 31,80 voor vier pockets)

 

Plaats op:
Datum: 13 maart 2012
Gerelateerde artikelen  
15-02-2012 Nieuws Nieuwe editie Handboek Social Media voor Congressen in aantocht
08-03-2012 Nieuws Je congres online hosten doe je zo
04-07-2012 Nieuws Vakantie boekentips: 9 aanraders voor in de koffer (of ereader of tablet)
17-03-2012 Nieuws Whitepaper: Facebook Marketing for Events
05-03-2012 Nieuws De vier verschillende types bijeenkomsten
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,67 seconden.