Nieuws  
 

De vijf grote steden geven signaal af
Nederland laat aanzienlijke inkomstengroei uit buitenlands toerisme liggen

Een sterkere positionering van Nederland, met meer aandacht voor het stedenproduct, leidt tot meer inkomsten uit buitenlands toerisme. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Motivatie bezoek Nederland’ dat is uitgevoerd in opdracht van de vijf grote steden.

De vijf grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht verwachten in vijf jaar tijd een inkomstengroei van 20% uit buitenlands toerisme te kunnen realiseren. Voorwaarde voor deze groei is dat er een aangescherpte profilering en een sterk eigentijds merkbeleid gevoerd gaat worden, waarin de steden een centrale rol spelen.

Als gevolg van een dergelijke profilering wordt een additionele doelgroep aangesproken die in plaats van het bezoeken van het traditionele Holland product (tulpen, molens, klompen en kaas), het Nederland van nu wil ontdekken.

Voor tweederde van de (potentiële) bezoekers, zo blijkt uit het onderzoek, is het stedenproduct (zeer) belangrijk bij de keuze voor een vakantieland. Desondanks kunnen ze zich nog niet goed een beeld vormen van de Nederlandse steden. Het beeld van Nederland is gebaseerd op de typisch Nederlandse kenmerken: tulpen, molens, klompen en kaas.

Onderzoek
Het onderzoek ‘Motivatie Bezoek Nederland’ is uitgevoerd in opdracht van Rotterdam Marketing, Amsterdam Toerisme en Congres Bureau, Den Haag Marketing en Events, Utrecht Toerisme & Recreatie en VVV Maastricht, door Blauw Research in samenwerking met Rietveld Marketing en Communicatie. Doel van het onderzoek is inzicht te verkrijgen in de keuze van West-Europese toeristen om Nederland te bezoeken en in de rol die de Nederlandse steden hierin spelen.

Plaats op:
Datum: 17 september 2007
Bron: Congresbureau Rotterdam/Rotterdam Marketing
Gerelateerde artikelen  
15-08-2011 Nieuws Toptentoonstellingen Holland Art Cities leveren ruim 1 miljard aan bestedingen …
27-06-2012 Nieuws Stedencampagne zorgt voor extra bezoekers en bestedingen in Nederland
28-05-2019 Nieuws Samenwerking INretail en NBTC om shoppingssteden te promoten
06-02-2013 Nieuws Imago Onderzoek: Nederland gastvrij, tolerant, open en vriendelijk
13-03-2011 Nieuws Expedia marketing award voor NBTC
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,81 seconden.