Nieuws  
 

In het kader van het programma Bruisende Binnenstad presenteren de gemeente Rotterdam, de Ondernemersfederatie Rotterdam City  en Rotterdam Marketing gezamenlijk de nieuwe factsheet ‘Bezoek aan Rotterdam'. De factsheet bevat ondermeer informatie over het aantal dagbezoeken, zakelijke bijeenkomsten, hotelgasten- en overnachtingen, bezoekredenen, bestedingen van het winkelend publiek en het profiel van de gemiddelde ‘funshopper'. Een opvallend mooi resultaat is dat het aantal dagbezoeken aan Rotterdam in het jaar 2010 is gestegen naar een recordaantal van bijna 17,5 miljoen. CBS-cijfers laten daarnaast zien dat ook de grens van 1 miljoen hotelovernachtingen, na het topjaar 2007, weer is gepasseerd en de bestedingen per bezoeker aanzienlijk zijn toegenomen.

Mooie resultaten
Rotterdam heeft in 2010 mooie successen geboekt, ondermeer als gaststad van Le Grand Départ van de Tour de France. Ook werd de stad geregeld genomineerd door internationaal befaamde magazines, waaronder door Wallpaper* Magazine als ‘best city' en door reisgids Lonely Planet als veelbelovende ‘comeback city'. Daarnaast werd Rotterdam uitgeroepen tot festivalstad van de wereld in de categorie middelgrote steden. De stad zet zich hiermee nationaal en internationaal steeds sterker op de kaart en biedt hiermee een sterke stimulans voor het aantal bezoeken aan Rotterdam.

2e congresstad van Nederland
Rotterdam heeft zijn tweede plaats op de ranglijst van populaire congreslocaties
in Nederland behouden. Dat blijkt uit de congresstatistieken van 2010 die ICCA (International Congress & Convention Association) verzamelde.
Daarnaast blijkt uit eigen inventarisatie dat er 2.555 nationale (+9%) en 99 internationale (-30%) zakelijke bijeenkomsten in Rotterdam zijn georganiseerd.
De daling op de internationale markt komt overeen met de landelijke trend en zorgt ervoor dat het totaal aantal deelnemersdagen in 2010 is gedaald met 11%.


"Rotterdam is een stad waar veel mogelijk is. Of je nu komt voor de festivals,  musea,  haven,  attracties, of  architectuur, er is voor elk wat wils. Dit maakt deze stad zo aantrekkelijk voor veel doelgroepen. Je ziet dit terug in de forse groei van het aantal dagbezoeken, maar ook in de hoge bezoekfrequentie (3,3) die erop duidt dat de stad een trouw publiek heeft dat graag nog eens terug komt." Aldus Ton Wesselink, directeur Rotterdam Marketing.

Maarten Suijker, beleidsadviseur Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam: "We hebben met elkaar een schat aan gegevens. Het doel was om een selectie daarvan bij elkaar te brengen op een overzichtelijke manier. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking en het eindresultaat".

De factsheet is een mooi voorbeeld waar samenwerking toe kan leiden. De volgende stap hierin is het opzetten van de Toeristische Barometer Rotterdam, waarmee structureel trends en ontwikkelingen kunnen worden bijgehouden. Deze online database zal in eerste instantie bezoekcijfers bevatten van hotels, musea en attracties en is zo toegankelijk voor partners werkzaam in en voor de vrijetijdssector.

Bekijk hier de factsheet: FactSheet_Bezoek_aan_Rotterdam_2011.pdf 

Plaats op:
Datum: 7 juli 2011
Gerelateerde artikelen  
27-06-2008 Nieuws Verblijfstoerisme Rotterdam groeit bovengemiddeld
13-05-2011 Nieuws Rotterdam tweede congresstad van Nederland
22-09-2016 Nieuws Rotterdam profiteert van Lonely Planet effect
13-02-2018 Nieuws Toerisme in Rotterdam blijft nog meer stijgen
18-05-2012 Nieuws Rotterdam stevig in de lift als congresstad
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,66 seconden.