Nieuws  
 

Reizigers staan open voor heel wat innovaties bij een bezoek aan een luchthaven en tijdens hun vlucht. 4 op 10 reizigers vindt dat lectuur en multimedia aanbod tijdens de vlucht vandaag te weinig afgestemd is op de persoonlijke voorkeur. Bij het boeken van een vlucht zouden reizigers ook meteen maaltijd- en entertainmentvoorkeur willen meegeven. 6 op 10 reizigers vindt het proces van check-in, douane- en ticketcontrole op een luchthaven omslachtig en tijdrovend. Er is grote openheid voor het verder uitbouwen van online check-in mogelijkheden en digitale check-in op de luchthaven zelf. Dit alles volgt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in België en Nederland, in samenwerking met Living Tomorrow. Aan Belgische en Nederlandse reizigers werd gevraagd wat hun behoeftes zijn tijdens een bezoek aan een luchthaven of tijdens een vlucht. Voor elke reizigersbehoefte werd afgetoetst welke producten of diensten de behoefte (beter) kunnen invullen in de toekomst.

Maaltijd en entertainment voorkeur: graag bij het boeken van de vlucht meegeven
Bij het online boeken van een vlucht wil bijna de helft van de reizigers reeds herkend worden op de website van de luchtvaartmaatschappij. Dit bespaart hen de moeite om telkens opnieuw de persoonsgegevens en persoonlijke voorkeuren te moeten ingeven. Onder persoonlijke voorkeuren rekenen zij ook het type ‘entertainment' dat men wil krijgen tijdens de vlucht. Vandaag vindt 4 op 10 dat de lectuur en de multimedia die aangeboden wordt tijdens de vlucht nog te weinig afgestemd is op hun persoonlijke voorkeur.
Ook meer dan de helft vindt dat het eten aan boord weinig gevarieerd is. 3 op 10 gaat zelfs zo ver dat ze graag vooraf zouden weten wat er op het menu staat. Ook hier zou je bij het boeken van de vlucht meteen je culinaire voorkeur moeten kunnen doorgeven.Meer gezonde en verse menu's op de vlucht staan op het verlanglijstje van de reizigers van de toekomst.
Alle persoonlijke voorkeuren zouden via een soort getrouwheidskaart opgeslagen moeten worden. Aan boord kan de reiziger vervolgens herkend worden op basis van het scannen van de persoonlijke voorkeurskaart.

Check-in proces omslachtig en tijdrovend
6 op de 10 reizigers vindt het hele luchthaven proces te omslachtig en tijdrovend. Eén van de plaatsen waar men tijd kan besparen is de check-in. Online inchecken vanaf 48u voor de vlucht biedt een eerste oplossing. Verder heeft men de toekomstvisie om in de luchthaven een soort scanpaal te vinden waar check-in, ticket-controle en veiligheidscheck in één moeite kunnen afgehandeld worden.
1 op 5 geeft aan ook problemen te ondervinden om de juiste gate te vinden op een luchthaven. Er is openheid bij de reizigers om op de luchthaven een SMS te ontvangen die aangeeft waar de gate is en hoeveel tijd er nog rest voor dat het boarden start.
Bijna de helft vindt het ook onhandig om met papieren (zoals de boarding pass) rond te lopen op een luchthaven. Een oplossing ziet men in het ontvangen van een digitale boardingpass via het GSM-toestel onder vorm van een barcode.

Belgische reizigers willen meer zekerheid dan Nederlanders
Belgische reizigers hebben meer dan Nederlanders behoefte aan zekerheid over hun vakantie en willen vooraf meer regelen en weten. Zo staan Belgen meer open voor het ontvangen van een SMS ter bevestiging van de online boeking, als reminder van hun vluchtgegevens, en met meer boardinginformatie. Belgen vinden de kwaliteit en het aanbod van hun maaltijd tijdens de vlucht ook belangrijker dan de Noorderburen. Meer Belgen dan Nederlanders willen vooraf online kunnen aangeven wat ze willen eten en drinken en zijn meer voorstander van gezonde, verse menu's tijdens de vlucht.

Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in samenwerking met Living Tomorrow in augustus/september 2008. Deze studie had als doel om consumenten actief te laten meedenken over de vlucht en de luchthaven van de toekomst. In totaal hebben 811 personen deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over België (407) en Nederland (404). De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-65) en geslacht.

Bron: InSites Consulting

Plaats op:
Datum: 25 mei 2009
Gerelateerde artikelen  
10-11-2008 Nieuws Nationale vliegreisonderzoek: Reiziger wil niet extra betalen voor bagage
12-02-2008 Nieuws Zakenreiziger ergert zich aan medepassagier
18-12-2008 Nieuws Vliegtuigergernissen onderzocht door Vliegwinkel
14-06-2012 Nieuws Luchthaven van de toekomst is stressvrij
15-08-2018 Nieuws Schiphol geeft reizigers digitaal persoonlijk reisadvies
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,62 seconden.