Nieuws  
 

"Wie de recessie wil overleven doet er verstandig aan congresdeelnemers te laten brainstormen", dat zegt strategisch trendwatcher Richard Lamb van Bureau Trendwatcher.com. Tijdens Event 09 zal hij op uitnodiging van Congreswereld de inloop-brainstormsessie ‘Samen op zoek naar de toekomst' verzorgen (woensdag 8 april 15:00 uur, Nice-to-Meet plein). Onderstaand geeft hij alvast zijn visie op de brainstorm-cultuur in Nederland.

Richard LambDe laatste jaren merkt Richard Lamb dat hij als dagvoorzitter of spreker steeds vaker gevraagd wordt om ook een brainstormsessie in congresprogramma's te verzorgen: "De opdrachtgever geeft dan meestal aan dat zij de deelnemers de gepresenteerde kennis direct wil laten vertalen naar de eigen situatie. Daar ben ik het, als geestelijk vader van het TO DO Brainstormmodel uiteraard roerend mee eens (lachend).
De recessie heeft de behoefte aan resultaatgericht brainstormen nog eens extra versterkt: men wil de tijd die men besteedt aan een congres of gelijksoortige bijeenkomst zo goed mogelijk besteden en vraagt zich steeds af: "What's in it for me?". Dat geldt ook voor branchebijeenkomsten. Door een brainstorm kan men de volgende dag op kantoor al heel pragmatisch aan de slag met de inhoud van een congres."

Bruisende Brainstorm
"Een bruisende brainstorm laat de deelnemers samen tot grote hoogte komen. Dat is heel inspirerend en motiverend. Na afloop heeft men echt het gevoel samen iets bijzonders gecreëerd te hebben.", aldus Richard Lamb.
"Helemaal leuk is het als je de deelnemers afwisselend decentraal laat brainstormen en vervolgens plenair de gevonden resultaten bespreekt. Je merkt dan dat de verschillende groepen tegen elkaar opgaan. Dat kan er dan best fanatiek aan toe gaan en levert goed bruikbare ideeën op. Daarbij zijn er altijd een paar gekke ‘over-the-top'-ideeën en dat is weer goed voor de sfeer in de zaal. Ik ben iedere keer weer blij verrast als ik zie hoe mensen helemaal op kunnen gaan in een brainstorm. Dat zie ik zowel bij de interne Strategische Brainstorm Sessies die ik voor bedrijven doe als ook tijdens een grootschalige ‘BigBrainstormTM' - zoals ik die noem - tijdens evenementen.

RL Audience


Brainstorm of debat?

Waarom neemt de belangstelling voor het brainstormen tijdens evenementen eigenlijk toe? Lamb: "Interactie speelt in het algemeen een steeds grotere rol tijdens congressen en dergelijke. Dat hoort bij de trend van de mondige consument. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een debat. Dat kan leuk zijn maar verzandt vaak in het uitwisselen van standpunten. De deelnemers aan een debat komen in het beste geval zelf tot een nieuw inzicht. Het nadeel is dat men tijdens een debat over het algemeen niet echt samen iets nieuws tot stand brengt maar elkaar verbaal probeert af te troeven. Begrijp mij niet verkeerd: een debat kán ook heel leuk en nuttig zijn als vorm van interactie. Onlangs deed ik samen met Lenneke Hoedemaker nog een Lagerhuisdebat voor een Rabobank. Dan kies je voor zo'n debat vanwege het fun-element en gaat het iets minder om de inhoud."

TODO modelTO DO Brainstormmodel
Richard Lamb ontwikkelde in de loop der jaren zijn ‘TO DO Brainstormmodel'. Daarbij staat de afkorting ‘TO DO' voor (T)rends; (O)plossingen; (D)ienst-, Product-, Proces-innovaties en (O)ffensief. Wie zich verder wil verdiepen in dit model kan op www.BrainstormModel.nl terecht. Daar staat tevens het artikel ‘What TO DO...during the Crisis?'
Richard Lamb over het vinden van de juiste brainstorm-moderator: "Dat is soms best een uitdaging precies de juiste persoon te vinden voor een bepaalde groep. Het is grappig om te zien dat de brainstorm-markt nu volwassen begint te worden. Een goed voorbeeld is de website www.AlleBrainstormers.nl . Zij zorgen voor de juiste match tussen opdrachtgever en brainstormer.

Wil je meer weten over de mini-workshops die CongresWereld samen met beursorganisator Eventex verzorgt tijdens event09? Klik dan hier voor het volledige workshop programma en kom langs op 8 en 9 april op het Nice to Meet themaplein van event09.

 

 

Plaats op:
Datum: 18 maart 2009
Gerelateerde artikelen  
16-09-2009 Nieuws "2010 wordt het jaar van de CrisisConsument"
09-10-2008 Nieuws MPI Nederland werpt blik in de toekomst van de sector met trendwatcher Richard …
04-02-2009 Nieuws Strategische Innovatie Sessie met trendwatcher Richard Lamb
11-05-2008 Nieuws Oranje ToekomstTafel™ EK2008 - ook voor uw organisatie??
24-09-2008 Nieuws MPI gaat meeting trend watchen tijdens educational
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,78 seconden.