Laatste nieuws
 
 
  Achtergronden  
 

Traditiegetrouw vond op de derde maandag in januari, dit keer in het stijlvolle NH Grand Hotel Krasnapolsky te Amsterdam, de HSMAI & NBTC Holland Marketing Nieuwjaarsbijeenkomst plaats.

Gastheer Hans Poortvliet, Managing Director HSMAI, nam van de gelgenheid gebruik om zijn eigen 'I have a dream' te delen en te wijzen op de USP's van Nederland (datgene wat niet te kopiëren is). "We moeten trots zijn op het feit dat we een land als Nederland mogen vermarkten met al zijn unieke eigenheden, zoals de meeste musea per m2, bekende DJ's, TV formats, top scheepbouwers, sporters, grootste bloemenveiling ter wereld, etc", aldus een enthousiaste Hans.

Aansluitend gaf Jos Vranken, Managing director NBTC Holland Marketing, aan dat het ieder jaar lastiger wordt om met betrouwbare cijfers te komen mbt het aantal bezoekers aan Nederland (zowel toeristisch als zakelijk). Dat heeft ondermeer te maken met social travelling. Desondanks heeft het CBS over 2016 15,7 miljoen gasten geregistreerd, wederom een stijging van 5%. Voor 2017 wordt een stijging van 3% verwacht naar 16,2 miljoen gasten. Over deze groei en de effecten daarvan, m.n. voor Amsterdam, wordt op branche- maar ook op landelijk niveau gesproken om met elkaar te zoeken naar de gemeenschapelijke richting en oplossingen. "We hebben allemaal baat bij een levendige, maar ook een authentieke echte stad die recht doet aan bewoners, want wat bewoners fijn vinden, vinden uiteindelijk ook de bezoekers fijn om te ervaren", aldus Jos Vranken. Wordt vervolgd.

Tot slot roept Jos de branche op om met de metafoor 'Holland City' ruimte te creeren in het hoofd van toeristen (verder kijken dan je neus lang is), maar ook mentaal ruimte te creeren in onze eigen hoofden en verder te kijken dan onze eigen plek door samen te werken. "We zitten weer in een verkiezingsjaar met straks nieuwe politici, dat betekent dat we de komende maanden met elkaar het collectieve geluid eenduidig moeten laten horen om het belang van onze sector blijvend onder de aandacht te houden", aldus een bevlogen Jos.

Keynote: De wereld breekt open

De keynote spreker van deze middag was futuroloog Prof. dr. Wim de Ridder met zijn inspiratiesessie 'De wereld breekt open' met de gevolgen van de digitalisering voor de hospitality industrie. Wim de Ridder was van 2002 tot 2015 hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente en nu is hij directeur van een onderneming die zich richt op lange termijn verkenning en strategische advisering. Inspirerend was zijn verhaal zeker waarbij duidelijk werd dat we niet leven in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.
We zitten in een tijdperk van versnelling en dat gaat razend snel, exponentieel snel (wet van Moore). ‘Disruptives’ zoals robotisering, kunstmatige intelligentie, 3D printing en nog veel meer zullen een grote impact gaan hebben op onze organisaties. Deze technologien zorgen er voor dat organisaties in een hele andere struktuur terecht komen, met andere concurrentieverhoudingen en een andere manier van werken. 
Technologisch kan er dus al heel veel, het is alleen nog wachten op de mensheid. Zelfrijdende auto's, autonome taxi's, bussen, schepen, vliegtuigen, drones, het gaat er allemaal komen. Door de techniek van de zonnecellen zal ook energie steeds goedkoper worden en in 2025 zelfs nagenoeg gratis zijn.

Wat betreft het toerisme is het technologisch mogelijk om een gepersonaliseerde digitale reisleider te maken (m.b.v artificial intelligence en blockchain technologie). Een gepesonaliseerde Lonely Planet, die je ook nog de weg wijst.  

De Ridder stipt vervolgens een belangrijk maatschappelijk punt aan dat het georganiseerde bedrijfsleven z'n rol als motor van de economie aan het verliezen is. We gaan naar een participatiemaatschappij (doe het zelf samenleving) toe waarbij de macht verschuift van bedrijven naar de burgers. De technologie hebben we in handen (steeds geavanceerdere mobiele telefoons) dus kunnen we steeds meer zelf oplossen temeer daar we ook steeds minder gaan werken.

De toekomst ligt voor een groot deel bij start up's als kennisbron en innovatieversneller. Voor succesvol innoveren geeft De Ridder het volgende scenario:
1. Robuuste doelstelling: denk groot, boven je eigen organisatie uit, dan ben je inspirerend;
2. Meerdere scenario's: kijk naar nieuwe markten;
3. Kennis mobiliseren: maak gebruik van de burger, kennis ligt op straat, gratis; 
4. Experimenteren: nieuwe technologie in een wereld die we nog niet gezien hebben moet je uitproberen.

Drie conclusie's volgens De Ridder m.b.t de hospitality sector:

  • Op veel plaatsen in de wereld van de hospitality wordt nu naar applicaties van doorbraaktechnologiën gezocht.
  • Het zijn niet noodzakelijkwijs buitenstaanders die strategische doorbraken forceren.
  • De wereld is open gebroken!

Tijdens de aansluitende nieuwjaarsborrel werd nog lang nagepraat over alle ontwikelingen die ons te wachten staan. In ieder geval staat vast dat het magische jaar 2025 al over 8 jaar is! 

©Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 30 januari 2017
Gerelateerde artikelen  
19-01-2017 Nieuws Inspirerende futuroloog tijdens nieuwjaarsbijeenkomst NBTC/HSMAI
29-01-2015 Nieuws Kruisbestuiving tijdens nieuwjaarsbijeenkomst HSMAI & NBTC Holland Marketing …
28-01-2014 Nieuws HSMAI Nederland slaat nieuwe weg in
21-01-2016 Nieuws HSMAI & NBTC nieuwjaarsbijeenkomst: nationale aanpak duurzame groei Toerisme …
01-11-2013 Nieuws 16 miljoen buitenlandse toeristen bezoeken in 2025 Nederland
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,21 seconden.